Stikla darbnīcas liecības
Senas stikla darbnīcas liecības
1980-tajos gados, kad 1695.gadā celtajam Mencendorfa namam tika veikta pirmsrestaurācijas izpēte, pētniekus pārsteidza unikāls atradums – tūkstošiem 17.-18.gs. apgleznotu logu lausku. Pēc izpētes apstiprinājās, ka tās ir vērtīgas mājas pirmā saimnieka – Jirgena Helma senās stiklinieku darbnīcas liecības.
Stikla fragmenti atrasti būvkonstrukcijās, speciāli iepildīti kā izolācija, izmantojot būvniecības periodā pieejamu materiālu – izbrāķētu un saplīsušu stikla gleznojumu lauskas u.c. Iespējams arī, ka lauskas starpgrīdās nonākušas vēlāk kā mājas uzcelšanas laikā, tāpat tās varēja būt atvestas no kādas citas darbnīcas. Par darbnīcas eksistenci namā liecina atrastie svinu stiegru gabaliņi, krāsu jaucamie trauciņi un krāsu provītes uz stikla. Atsevišķi stikla gleznojumu fragmenti ir datēti – 1660-tie – 1694. gadi, tātad, tie ir vecāki par māju. Skaidrs, ka tā ir vienas darbnīcas amatnieku prasmes liecība, kas ietver sevī daudz izziņas materiāla par 17.-18. gs. stikla glezniecību Latvijas teritorijā.
Lielākā daļa no šīs kolekcijas apgleznotajiem stikliem ir logu stikli – visvairāk 17. gs. taisnstūrveida sīkrūšu fragmenti, bet ir arī ovālas formas gleznojumu fragmenti no logiem vai no piekarināmām glezniņām. Spriežot pēc svina stiegrojumu atstātajām pēdām uz stikla, daļa no gleznojumiem atradušies logos, vēlāk tikuši sadauzīti vai saplīsuši, taču ir arī brāķēti gleznojumi, kas sadauzīti pirms iestiegrošanas, jo uz šiem stikliem nav svina atstāto pēdu. Gleznojumiem izmantots dažāda biezuma (no 1-4 mm) un dažādas krāsas (bezkrāsains, dažādas intensitātes zaļš un brūns) stikls. Lietotas dažādas krāsu uzklāšanas tehnoloģijas – gleznojumi tikai ar vienu krāsu (tumši brūnu) uz vienas vai abām stikla pusēm; daudzkrāsains gleznojums ar iededzināmām krāsām uz stikla vienas vai abām pusēm.
Ļoti dažādas ir gleznojumu saglabāšanās pakāpes – fragmenti ar labi saskatāmu gleznojumu un tādi, kuriem krāsa ir praktiski zudusi. Tas izskaidrojams, droši vien, mazāk ar dažādas noturības krāsu uzlikšanas tehnoloģijām, bet vairāk ar stikliņu atrašanās vietu. Tie stikli, kas atradušies sausā, samērā noslēgtā telpā (starpgrīdās starp stāviem), ir saglabājušies labāk, bet tie, kas atradušies ilgstoši mitrumā (pagrabā), ir ar pilnīgu vai gandrīz pilnīgu gleznojuma zudumu.
Izšķirami trīs galvenie gleznojumu tematiskie loki – augu gleznojumi, dzīvnieku gleznojumi un heraldiskās kompozīcijas, kas ietver sevī ļoti plašu tēlu galeriju – svētie, alegorijas, eņģeļi, cilvēki, daba utt.
Visa lausku kolekcija pašlaik atrodas Mencendorfa nama muzeja krājumā. Fragmenti ir sistematizēti – sakārtoti pa sižetiem, motīviem, stiklu veidiem (sagrupēti uz pienstikla plāksnītēm), materiāls padarīts pieejams visiem interesentiem.