Izstāde “Fotoalbums – subjektīvs naratīvs”
No 2022. gada 13. maija līdz 11. septembrim Latvijas Fotogrāfijas muzejā skatāma Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2022 programmas izstāde “Fotoalbums – subjektīvs naratīvs”. Izstāde pievēršas fotoalbumu kultūrai un tradīcijām 20. gs. pirmajā pusē, iedziļinoties Latvijas fotogrāfijas vēsturē atzītu autoru piemēros. 9. jūnijā gaidāma arī izstādes kuratores Baibas Teteres lekcija par fotoalbumu pētniecības pieredzi un praksi.
Fotolbumu un ar to saistītās darbības – uzkrāšana, veidošana, kārtošana, papildināšana, skatīšanās u.c. – varam skatīt kā 20. gs. sabiedrības zīmīgu un populāru kultūras praksi. Unikāls un neatkārtojams vizuāls objekts un medijs pats par sevi, kas mēdz apkopot un iekļaut ne tikai fotogrāfijas attēlus, bet arī rakstītas liecības, zīmējumus, ielīmētus avīžu izgriezumus, prasa padziļinātu pētniecību un kontekstualizāciju. Izstādes kuratore Baiba Tetere skata fotoalbumus Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2022 centrālās tēmas – izolācija – kontekstā: “Albumi ir kā “laika kapsulas”, kur apkopotie fotoattēli, rakstītas liecības un citi ietvertie atribūti mijiedarbojas un piedāvā albuma veidotāja naratīvu. Turklāt, fotoalbums kā objekts, kā medijs nav bijis interešu lokā ne starp mākslas un fotogrāfijas vēstures pētniekiem, ne atmiņu institūciju vidē integrēts un pētīts kā suverēna vienība. Tikai pēdējā desmitgadē līdz ar fotogrāfijas medija pārmaiņām un digitālo tehnoloģiju dominanci starpdisciplinārās studijas ir pievērsušās komplicētajai fotoalbuma būtībai.”
Izstāde “Fotoalbums – subjektīvs naratīvs” pievēršas latviešu 20. gs. pirmās puses fotogrāfu pašdarinātiem fotoalbumiem. Katrs atlasītais albums sniedz ieskatu par plašākai publikai neiepazītu fotogrāfa radošo darbību un fotogrāfijas medija izmantojumu. Būdami profesionāli fotogrāfi, Vilis Rīdzenieks (1884 – 1962), Alfrēds Polis (1894 – 1975), Roberts Johansons (1877 – 1959) paralēli komerciālu pasūtījumu veikšanai un mākslinieciskai darbībai ir aizrautīgi izmantojuši fotoalbumu, lai apkopotu, sistematizētu un lolotu kādu savu aizraušanos, hobiju vai kaislību. Piemēram, Rīdzenieks savu patiku pret suņiem ir materializējis albumā, Polis savu mīlestību pret sievu Helēnu, ceļojumiem un modernu dzīvesveidu atspoguļo 1920. un 1930.gadu privātā vizuālā stāstā, Johansons vairākos albumos ir apkopojis Latvijas un pasaules smagatlētu portretus. Šie albumi ir kā izolētas salas, kas pastāvējuši atrauti un iespējams sava hibrīdā statusa dēļ nav padziļināti aplūkoti mākslas vēstures kanonā.
Izstādes mērķis ir albumus kontekstualizēt un parādīt neatraujamo saikni ar fotogrāfu radošo un profesionālo darbību, kā arī privāto dzīvi. Nenoliedzami, veidot izstādi un izrādīt tajā fotoalbumus kā mākslas objektus un suverēnas vērtības ir liels izaicinājums pētniekam, kuratoram un izstādes māksliniekam. Kuratore Baiba Tetere sadarbībā ar mākslinieku Krišu Salmani radoši un pārdomāti veidoja izstādes noformējumu, lai sniegtu iespēju izstādes apmeklētājiem iedziļināties albuma formālā un saturiskā būtībā. Krišs Salmanis šai izstādei radītā video darbā pievēršas fotoalbuma divējādām pamatfunkcijām. No vienas puses – fotoalbums kā objekts apkopo, sistematizē un eksponē fotoattēlus subjektīvā naratīvā, no otras puses – albuma konstrukcija ar pāršķiramām lapaspusēm rosina skatītāju individuāli mijiedarboties – veikt mehāniskas kustības, lai iepazītu tā vizuālo saturu.
9. jūnijā plkst. 18:00 Latvijas Fotogrāfijas muzejā aicinām uz izstādes kuratores Baibas Teteres lekciju “Fotoalbums kā medijs”. Lekcijā Baiba Tetere dalīsies savā pētniecības pieredzē, veidojot izstādi, un sniegs ieskatu fotoalbumu pētniecības aktualitātēs.
Rīgas Fotogrāfijas biennāle (RFB) Rīgas izstāžu zālēs un pilsētvidē norisinās no 22. aprīļa līdz 10. jūlijam un skatītājiem šajā laikā piedāvās astoņas starptautiskas izstādes un plašu izglītības pasākumu programmu. Biennāles mākslinieki un kuratori aicina apmeklētājus apskatīt izolācijas būtību iespējami dažādās nozīmēs un no jauna mācīties lasīt informāciju, ko mums sniedz attēls. Maijā RFB 2022 programmas ietvaros izstāžu zālē „Rīgas mākslas telpa” turpinās centrālā starptautiskā izstāde „Ekrāna ēra III: Klusā daba” un mākslinieku grupas izstāde „Mērītās Perspektīvas”, kas būs skatāmas līdz 12. jūnijam. Līdz 21. maijam pieejama Baltijas mākslinieku grupas izstāde „Utopijas” kultūrtelpā „Smilga”. Drīzumā gaidāmas izstāžu atklāšanas arī galerijās „Look” un „ISSP Galerija”, kā arī turpinās RFB 2022 izglītības programmas norises. Vairāk par Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2022 norisēm: www.rpbiennial.com
Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2022 izstādes „Fotoalbums – subjektīvs naratīvs” atbalstītāji un sadarbības partneri: Valsts kultūrkapitāla fonds, “Poligrāfijas Apgāds”, tipogrāfija “Adverts”, Hibnerstudio, alus darītava “Kokmuiža”, Arterritory.com, Echo Gone Wrong, Punctum, BLOK.